Jak działa zawór zwrotny DV diverter valve?
Zawór zwrotny, znany również jako zawór DV lub zawór powrotny, jest elementem stosowanym w silnikach z turbodoładowaniem i doładowaniem w celu uwolnienia nadmiaru ciśnienia doładowania, które występuje, gdy przepustnica jest zamknięta, z powrotem do wlotu przed turbosprężarką. Jego głównym celem jest zapobieganie uszkodzeniom turbosprężarki i poprawa reakcji silnika. Oto jak działa zawór zwrotny w samochodzie:
Wzrost ciśnienia doładowania
Działanie zaworu zwrotnego

Zawór przełączający jest umieszczony pomiędzy wylotem sprężarki turbosprężarki a kolektorem dolotowym silnika. Gdy przepustnica jest zamknięta, nadmiar ciśnienia doładowania jest kierowany do zaworu przełączającego.
Uwalnianie nadmiaru ciśnienia
Zawór przełączający otwiera się w odpowiedzi na nagły wzrost ciśnienia. Otwierając się, uwalnia sprężone powietrze z powrotem do wlotu przed turbosprężarką. Zawór DV działa cicho, w przeciwieństwie do zaworów wydmuchowych, które są głośne.
Zapobieganie uszkodzeniom turbosprężarki
Jeśli nadmiar ciśnienia nie zostanie uwolniony, może to spowodować problemy, takie jak skok sprężarki. Skok ciśnienia sprężarki ma miejsce, gdy sprężone powietrze przepływa z powrotem do turbosprężarki, spowalniając obracające się koło turbiny. Może to prowadzić do przedwczesnego zużycia i potencjalnego uszkodzenia turbosprężarki. Zawór zwrotny zapobiega temu zjawisku, bezpiecznie odprowadzając nadmiar ciśnienia.
Utrzymanie prędkości turbosprężarki
Dodatkowo, zawór rozdzielający pomaga utrzymać prędkość obrotową turbosprężarki, znaną jako spooling. Uwalniając nadmiar ciśnienia, turbosprężarka może szybko powrócić do pracy po ponownym naciśnięciu przepustnicy, zmniejszając opóźnienie turbodoładowania i poprawiając reakcję przepustnicy.
Tuningowe Zawory zwrotne
W samochodach zorientowanych na osiągi i zmodyfikowanych często stosuje się nieoryginalne zawory zwrotne DV. Zawory te mogą być regulowane i pozwalają kierowcy kontrolować dźwięk, który wydają, a nawet ilość ciśnienia, które jest uwalniane.
Ważne jest, aby pamiętać, że zastosowanie zaworów zwrotnych z rynku wtórnego nie wpływa na mieszankę paliwowo-powietrzną silnika i w większości przypadków nie powoduje zapalenia się kontrolki check engine silnika.
Niemniej jednak zaleca się konsultację z ekspertami lub doświadczonymi mechanikami podczas modyfikacji jakichkolwiek elementów związanych z wydajnością silnika.
Zapoznaj się z naszą ofertą zaworów zwrotnych DV firmy Properfekt tutaj.
